Jan 8, 2014

BEAUTY: Allergie


Als ik tegen mensen zeg dat ik allergisch ben, dan vragen ze vaak: 'Oh, waar ben je dan allergisch voor?' Mijn antwoord is dan: 'Je kan beter vragen waar ik niet allergisch voor ben.'
Ja, ik ben allergisch voor heel veel dingen. Voornamelijk de "troep" die in cosmetische producten zit, maar ook in schoonmaakmiddelen en bepaalde voedsel.

Al vanaf kind af aan.
Als ik naar mijn baby foto's kijk, dan zie ik een baby die onder de uitslag zat. Ik heb al sinds mijn geboorte last van eczeem. Ik heb er mee leren leven, maar het is nog steeds niet altijd makkelijk. Want ik kan bijvoorbeeld ook last van eczeem krijgen als ik veel stress heb.
Ik heb periodes dat het goed gaat en ik vrijwel nergens last van heb en dan weer periodes dat ik weer helemaal onder zit.

Testen, testen en nog eens testen
Ik ben ook allergisch voor veel producten. Ik ben jaren geleden ooit getest waarvoor en daar kwam zoveel uit. Ik heb mijzelf aangeleerd om eerst producten te testen. Eerst een paar keer proberen op mijn arm en als ik er dan nog geen uitslag van krijg, dan zit het vaak goed. Of niet, want mijn gezicht is gevoeliger. Daar krijg ik vaak sneller een reactie op dan op de rest van mijn huid.


Cosmetische producten
Het grootste minpunt vind ik toch wel dat ik vaak allergisch ben voor cosmetica of crèmes. Ik kan niet even een winkel in lopen en producten kopen. Ik moet altijd eerst testen. Helaas heb ik het gevoel dat ik niet vaak word begrepen in een winkels zoals Douglas. Ik heb daar toch wel negatieve ervaringen over. 
Door de jaren heen weet ik wel ongeveer waar ik wel en niet tegen kan. Producten van Hema kan ik heel goed tegen en de meeste cosmetische producten gebruik ik toch van Hema. Ik weet dat ik daar gewoon tegen kan en blijf uit veiligheid gewoon gebruiken.
Ik heb een periode gehad dat ik veel producten van verschillende merken ben gaan testen, maar ik zat toen continu onder de uitslag. Ik ben daar uiteindelijk mee gestopt en weer veilig naar mijn Hema producten overgestapt.
Wel ben ik dankzij deze periode achtergekomen dat ik niet allergisch ben voor de oogschaduws van MAC. 


Schoonmaakmiddelen
Schoonmaken is voor mij een ramp. Ik heb er geen hekel aan, maar ik weet dat ik na een schoonmaakbeurt altijd weer onder de uitslag zit. 'Dan gebruik je toch handschoenen,' hoor ik vaak mensen zeggen. Dus niet, want ja ook daar krijg ik uitslag van. Ook van de hyper allergeen handschoenen. Ik kan beter met mijn blote handen schoonmaken, want ik merk dat ik dan minder vaak last heb van uitslag dan als ik handschoenen gebruik.


Voedsel
Qua voedsel heb ik haast geen allergieën gelukkig. Het enige waar ik achter ben gekomen waar ik niet tegen kan is: brood. Mijn darmen reageren hier heel heftig op. Ik ben daar drie jaar geleden ongeveer achter gekomen. Ik heb altijd last van mijn darmen gehad. De dokter zei dat ik een luie darm had. Mijn stoelgang was hierdoor niet normaal en raakte zelfs af en toe verstopt.
Totdat ik ongeveer vier jaar geleden op mijzelf ging wonen en niet meer het verplichte boterham hoefde te eten. Ik vond dat toch al nooit lekker. Ik zocht een vervanger en merkte al snel dat mijn stoelgang opeens normaal ging. En als ik dan weer brood at, dan had ik vaak dezelfde avond weer last van mijn buik, tot krampen aan toe.
Ik heb daarom besloten geen brood meer te eten. Soms doe ik het nog, want zo'n stokbroodje bij de soep is ook wel heel erg lekker. Maar ik doe het echt af en toe.
Ik ben hiervoor nog nooit bij de dokter geweest. Mijn vriend zegt dat het misschien een gluten allergie is. Ik denk dat ik mij binnenkort er wel op laat testen, dan weet ik het gewoon zeker.

Allergisch voor mijzelf
Het klinkt misschien raar, maar ik ben allergisch voor mijzelf. Ik ben allergisch voor mijn eigen zweet. Als ik iets intensief doe, zoals sporten, moet ik altijd daarna direct douchen. Als de zweet op mijn huid blijft liggen, dan krijg ik daar uitslag van.
Zomers merk ik dat ik toch altijd iets meer last heb van een geïrriteerde huid, zeker als het heel erg warm is. Vaak mogen mensen die veel last hebben van eczeem niet iedere dag douchen, maar ik moet dat wel.

Ik heb geleerd om te leven met mijn allergie. Je raakt er aan gewend. Soms is het vervelend. Zeker als je weer het zoveelste beauty cadeau krijgt met kerst of je verjaardag. Ik snap het gebaar en dat vind ik ook heel erg lief van diegene. Maar ik heb er zelf niks aan.
Nee, met allergie leven is niet altijd fijn. Maar als je weet hoe je er mee om moet gaan, maakt het je leven een stuk makkelijker.

No comments:

Post a Comment